De, mi köze mindennek a költészethez? - Beszéltünk mágiáról,
tudományról, filozófiáról, természetesről és transzcendensről, továbbá
habitusokról és ajándékokról, s mi több, az ablakokról is. - Hogy jön ide a
költészet?
Térjünk vissza a földre! - A mágia, tudományok, filozófia
modellhez. - Ebben a modellben a tipikus szereplők a föld déli és északi sarkain
állnak, vagy épp az egyenlítőn. - A költő pedig ott ül a magmában: a glóbusz
kellős közepén. - A költő egyenlő távolságra van a mágustól, a tudósoktól és a
filozófustól.
Előbb azonban kíséreljük meg, hogy ideillően határozzuk meg
a költészet célját.
Igyekszem emlékeztetni az olvasót, hogy a Frankenstein
verstan című írásomban tett kijelentésemet ma is aktuálisnak tartom: a
költészetre és a versre nincs definíció!
Az említett írásomban tértem ki röviden arra, hogy a
költészetet, - és szorosabban véve a verset a nyelven túli kommunikációra tett
folytonos kísérletnek tartom.
A kommunikáció alapvető feltétele azonban, hogy legyen
üzenet! - Ha nincs tárgya a kommunikációnak, akkor a vers, vagy a költészet
csak üres beszéd, a költő pedig fecsegő. - Ez így nem csak felesleges, de káros
is, hiszen elvonja a figyelmet a valódi költészetről.
Ahhoz, hogy a költészetnek legyen üzenete, a költőnek kell,
hogy legyen mondandója. - S mivel a költő a magmában ül, - ami sajátságos
helyzet, ezért az elmondandó ismeretekhez is sajátságos a viszonya.
A XIX. században a költőt gyakran hasonlították a
prófétához. - S valóban, ahogyan a próféta "földön túli" útmutatást
közvetít, a költő is a szokásos gondolkodás szintjeit legalább részben
meghaladó üzeneteket közvetít. - Így tehát meg kell vizsgálnunk, hogy a fentebb
vázolt egyes modellek, szerepek logikája szerint hogyan is értelmezhetjük a
költőnek ezt a sajátságos helyzetét és szerepét.
A költő, mint minden más gondolkodó (azaz: ismeretet kereső)
először a megfelelő kérdések megtalálásával kénytelen megbirkózni. - A legelső,
s egyben a legállandóbb probléma: megfelelően kérdezni.
Az emberi gondolkodás mindig is eljut és eljutott annak a
feltételezéséhez, hogy az élet problematikáit mindössze néhány, vagy akár
egyetlen kérdéssé lehet transzformálni. - A tudás letisztult, elmélyült és
összegző állapotát bölcsességnek nevezzük. - A bölcs ember jól kérdez, - ezzel
jut és vezet egyre közelebb a valódi, - a legfontosabb válaszokhoz. - A
legalapvetőbb kérdés tehát az, hogy mi is a legalapvetőbb kérdés. - Ezt, mint
valami Szent Grált keresik az emberek - a gondolkodók - az emberi kultúra egész
ismert időszakában. -
A bölcs tehát egyfajta tudós. - Nem feltétlenül valamelyik
tudományág hivatásos művelője, - de olyan ember, aki végig jár egy utat, - a
gondolkodás módszertanában. - Előbb a világ, vagy legalább annak egy kis
szegletének egyre részletesebb, egyre mélyebb és szofisztikáltabb megismerésére
és megfogalmazására törekszik, - ám ennek során ráébred, hogy aki a részletek
szintjén marad, az nehezen ragadja meg az egészet. - Így a részletektől
elemelkedni igyekszik, s már az egészet, azaz: egyre többet igyekszik meglátni,
megérteni és megértetni, egyre egyszerűbben. - Ez az állapot az, amikor a tudós
felmegy a toronyba, s igyekszik azt egyre "északabbra" költöztetni.
A Bibliában sokszor előfordul a bölcsesség kérdése.
Kifejezetten definitív megközelítéseket találunk a zsoltárokban és a
példabeszédekben. Például ilyet: "A bölcsesség kezdete az ÚR
félelme." (111. zsoltár). - Egy hívő és egyszersmind gondolkodó ember
számára ez mélyen filozofikus. - De, olyan ember számára is van bibliai
definíciónk, aki nem hívő: "A bölcsességnek ez a kezdete: Szerezz
bölcsességet, és minden szerzeményeden szerezz értelmet!" (Példabeszédek)
Magyarán: törekedj rá, hogy az életedben mindennek legyen
értelme.
A költészet tehát a lényegest keresi. - A költészet célja: a
lehető legegyszerűbben megfogalmazni a leglényegesebbet! - Először a kérdést, s
ha van válasz, azt is.
Ebből a megközelítésből nézve alapvető tévedésnek látjuk azt
a sokak által tényként kezelt megközelítést, miszerint is a versnek bizonyos
formai (versszerűségi) kritériumoknak meg kell felelniük. - Ez a vers
lényegének a félreértése! - Sőt! - e szempont alapján kijelenthetjük, hogy sok
versnek látszó szöveg nem vers, míg sok olyan szöveg vers, amely első ránézésre
nem tűnik annak! - Természetesen, a költészet művelői mindig is faltól-falig
kísérleteztek a formai igényesség és puritanizmus adta lehetőségekkel. - Ki
kell jelentenünk: a forma csak eszköz, - s olykor útban van, - tehát el kell
dobni. - Nem az a költő, aki betéve tudja, s kéjes rutinnal alkalmazza a formák
egy bevett tárházát! - Ezzel még nem mond semmit! - Költő az, aki formával,
vagy forma nélkül a lényegig ás le.
Nézzük tehát, hogy ez a magmában (szinte a pokol tüzében)
ülő személy, - a költő kihez is hasonlít.
A költő olyan kérdéseket és válaszokat igyekszik
megfogalmazni, amelyek meghaladják azt a szintet - nem csekély mértékben,
amelyek a kézzelfogható ismeretei alapján megfogalmazhatóak. - E tekintetben
tehát a költő a mágushoz (nem a bűvészhez, hanem az igazihoz) hasonlít.
Természetesen, a költőt is feszíti a vágy, hogy ismereteket
szerezve, természetes úton is közelebb kerüljön az egyre lényegesebb kérdések
megfogalmazásához. - Így a maga módján törekszik rá, hogy tudóssá váljon. -
Mint tudós, a sok részlet között meg akarja látni az összefüggéseket. - Ezért a
toronyba megy. s így lesz bölcs, - majd tovább lép a rész ismeretétől az egész
összevetéséig, - s így a filozófus útját követi. - A költő, mint a gondolkodás
utazója, oda s vissza, keresztül kasul bejárja újra és újra ezt a glóbuszt.
Johari ablakaiban is megtalálja a helyét. - A legtöbb időt a
"Tudom, hogy nem tudom" mezőben tölti, mert tudni akarja azt, amit
nem tud. - Aztán olykor verset ír, - s ilyenkor a "Nem tudom, hogy
tudom" mezőre lép. - Nem láttam még költőt, aki meg tudta volna magyarázni
a költészetet. - Mindannyian tudjuk, hogy az ihletett pillanatban
manifesztálódik a költői élet lényege. - De egyszerűen nincs rá természetes
magyarázat, hogy hogyan és mitől is következik be. - Csupán azt tudjuk, hogy a
költő költ ebben a pillanatban. (a macska miákol, - és a kis halacska ikrát
ürít kacéran.) - Így tehát ez a pillanat természetfelettinek látszik, -
transzcendensnek. - Így a magma középpontja egyszersmind az ég legmagasabb
pontja lesz. - Féreglyukak kiindulása, dimenziók csomópontja.
A költő ritkán jár a "tudom, hogy tudom" mezején.
- Ez a terület unalmas. - Könnyen hoz kiszámítható sikert, - de itt nincs jelen
az ismeretlen "kockázata". (Szerencsésebbeknek egy újabb,
kiszámítható siker.) - Márpedig a cél az ismeretlen megismerése. - A tudom,
hogy tudom világa az elfáradt költő nyaralása. - Itt valódi teljesítmény nélkül
juthat egy kis olcsó tömjénezéshez. - S innen könnyű átzuhanni a negyedik
mezőbe, a "nem tudom, hogy nem tudom" területre. - Ez a köztünk élő
halott költők játszótere. - Azoké, akik már önmagukat istenítik. -
Tekintélyesnek hitt társaságok tekintélyes pozícióit viseli, - nagynak tartott senkik
ivócimborája lesz, politikai tisztséget vállal, - a (bulvár) média ismert arca
lesz. - Azonban, aki nem tér vissza erről a mezőről, az bele is ragad az
önhittség mocsarába. - Ezen a területen nincs költészet.
Joharinál tehát a költő a "heterogén" mezőkben
mozog: tudom, hogy nem tudom; vagy: nem tudom, hogy tudom. A "homogén
mezőkben: tudom, hogy tudom; vagy: nem tudom, hogy nem tudom - vagy unatkozik,
vagy már nem is költő.
Természetesen, vissza kell térnünk Pál apostol
"szolgálati ajándékok" modelljéhez is. - A XIX. század romantikus, -
ám elnagyolt elképzelésén túl kell lépnünk. - A költő sokkal inkább az
apostolhoz hasonlítható. - Lelkesít, mint az evangélista, vezet, mint a
pásztor, felkészít, mint a tanító, helyreigazít, mint a próféta. - De,
alapvetően mindig tovább is lép, mert még mélyebb, még alaposabb, még teljesebb
ismeretet keres. Rávesz az elmélyültebb gondolkodásra, - s tovább áll, hogy
maga is új és területeken hozza létre az elmélyült gondolkodás helyőrségeit. -
Mint ha a világ a megismerés kaleidoszkópja volna a számára: minden irányból,
minden fénytörésben meg akarja vizsgálni a lényegest, azt remélve, hogy így
egyre jobban megérti. - Mint mondtam: a költő - utazó. - S ez a
nyughatatlanság, - a mindig továbbutazó hajlam, - az apostol viszketegségére
utal. - S bár az apostolok többsége nem érhette meg a nyugodt öregkort, - azt
tudjuk, hogy ez az út a bölcsesség felé vezet. - A költő nem tudós, aki keveset
tud, de azt nagyon részletesen. nem filozófus, aki ugyan felületesen ismer, de
sok mindent. - A költő csak egyet akar ismerni: a leglényegesebbet.
Mózes kérdésére Isten így felelt: Vagyok, aki vagyok. - Arra
a kérdésre, hogy mi az igazság, Jézus így felelt: én vagyok. - Ahogy Isten
eljött az emberhez tanulni, nekünk is el kell mennünk tanulni hozzá. - Hogy
létezik-e Isten? - Feltétlenül, hiszen gondolkodunk és beszélünk róla.
Fogalmunk van róla. - Noha, sokféle fogalom, - ahogy a világ megismerésére tett
törekvéseink közepette bizonyos előfeltevéseket elfogadtunk, - illetve másokat
elvetettünk. - Karl Bart egy alkalommal azt mondta: "nem az a fontos, hogy
hiszel-e Istenben, hanem az, hogy Isten hisz-e benned." - Az is biztos,
hogy az életünk során sokféle isten fogalmunk van, - mert a világot folyton
felépítjük és leromboljuk magunkban, hogy aztán újra felépíthessük. -
Vallással, vagy vallástalanul, - talán megegyezhetünk abban, hogy Isten (többek
között) egyfajta kód. Ő maga a kulcs a jó kérdéshez, a lényegeshez. - Még akkor
is, ha kijelentjük, hogyha sohasem élt, vagy meghalt. "Nincs Isten:"
- mondja a Példabeszédek. Aztán hozzáteszi: "... mondá a bolond az ő
szívében." - Bár ez tökéletesen irracionális, az életünk mégiscsak a
lényegesnek a kereséséről szól. Vagy létezik tehát, vagy minden hiábavaló. - S
még ha hiábavaló lenne is: ez a keresés csodálatosan izgalmas, szép és emberi.
A költő lehet persze a költészet tudósa. Szöveg előállító
szakember. - Ez sokaknak imponáló. Ez racionális, mérhető és igazolható. - De
az igazi költészet azokban a hiábavaló pillanatokban születik, amikor
Ikaroszként vállalkozik az öngyilkos repülésre, az ismeretlen,
kiszámíthatatlan, bejáratlan szférákban. - Továbbáll, mint egy apostol, s
elhagyja a fecsegést, mint a bölcs.
A költő egyes pillanatokban azt tudja, amit nem tud. -
Ilyenkor költő. - Egyébként csak egy esendő ember, több kétséggel és kérdéssel,
mint mások. - A tudáshoz vezető utat járja be, többször és több útvonalon, mint
a legtöbben. - Mindent megtesz a természetes úton a tudásért, de a tudásnak
csak a természetfeletti szintje elég mély és magas ahhoz, hogy valóban
megérinthesse olykor a napot. - S mi másért is tenné? - Feltérképezi az utat
másoknak, - és önmagának is az életének arra a 99,9 százalékára, amikor nincs
ihletett állapotban. - Nem lesz Isten. Nem lesz olyan, mint Isten. - De, talán
egy kicsit még Istent is megértheti és megértetheti. - S ezen a szinten már
nincs bűn, vagy erény, - csakis a tiszta fény. - Ilyen magasra szállni: nagy
bűn és nagy szentség is. - Ez a költészet!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése