A tudás bűne - Út Tibetig
"Mert mindentudó
Isten az Úr", - jelenti ki a Biblia. (1. Sámuel 2:3.) - Isten tehát
mindent tud. - Ugyanakkor, a jó és a rossz tudása kapcsán azt mondja: "a
jó és gonosz tudásának fájáról,
arról ne egyél; mert a mely napon ejéndel arról, bizony meghalsz." (1.
Mózes 2:17.) - "Isten halott." - Mondja Nietzsche.
- A tudás tehát
folytonos probléma az emberi kultúrában. - Ezért szeretném megvizsgálni a tudás
néhány aspektusát, - többek között és elsősorban a költészet szempontjából.
A Biblia elején azt látjuk, hogy a tudást Isten elzárja az
ember elől. Ugyanakkor, maga a Biblia sem más, mint információk forrása: tehát
bizonyos mértékű tudás forrása, - amit maga Isten adott az embereknek. - A
tudás ezek szerint tehát egyszerre tiltott gyümölcs, - és ajándék Istentől. -
Mindez önellentmondás, ha csak nem feltételezzük, hogy mint egy jó tantervben,
úgy Isten tervében is szerepel a tudás elsajátításának valamiféle ésszerű
folyamata. - A tudást ajándékba adja, de halálosnak is nevezi. - Mint ha olyan
erőről beszélne, amely megfelelően uralva áldásos lehet, kontrollálatlanul
pedig halálos.
A tudás ugyanakkor szembe is fordíthat Istennel: " tudja az Isten, hogy a mely napon
ejéndetek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek, és olyanok lésztek mint az
Isten: jónak és gonosznak tudói."
- Mondja a Sátán az embernek. (1. Mózes 3:5.) - Menetrenden kívüli, könnyű és
egyszerű utat kínál. - Látszatra jobbat, mint amit Isten ígért. - A "vén
zsugori" módszerénél jobbat. - Ránézésre olyan ez, mint amikor egy
felnövekvő gyermek számára a családon kívüli környezet gyorsabb felnőtté válást
ígér, - a kellemesnek tűnő aspektusokból, - míg a család a gyermekkor túlzott
elnyújtására törekszik, egyfajta elfojtásban tartva a gyermeket. - A kiskorú,
tehát tapasztalatlan ember a vágyainak engedve vállalja fel a halálos
kockázatot. - Amikor a gyerekeink "túl korán" élnek alkohollal,
nikotinnal (s mással is), belevetik magukat a szexualitásba, s lerázzák
magukról a szülői kontrollt, - azt a megtapasztalást és szabadságot keresik, -
egyszóval: azt a tudást, amit a szülők (még) elzárnak előlük. - Így történik
meg mindannyiunk életében a tudás túl korai megszerzésének az a halálos bűne,
ami a bibliai történetet kissé átértelmezve nem más, mint az emberi kultúra
kezdete: a tudás iránti mohó vágy szabadon engedése...
Hosszú, s nem e dolgozat tárgya azt felvázolnunk, hogy a
vallás intézményei hogyan zárták el a tudást az emberek tömegei elől. - Az
egyháznak ez az önző törekvése vezetett oda, hogy a kultúra újabb és újabb
"felvilágosodási" korszakaiban gyakorta elfordult a gondolkodás a
vallástól. - Más korszakokban, a "tudományosság" vallássá tételétől
fordult vissza a vallásosság és a miszticizmus különféle irányzataihoz, a
gnoszticizmustól az ezotériáig terjedő, még nem teljes és lezáratlanul is
maradó kollekció egyes elemeiből. - A tudáshoz és a transzcendenshez fűződő
viszony tehát változékony. - A transzcendenst hol a tudás legnagyszerűbb
forrásának, hol a tudást leromboló babonaságnak tekinti az aktuális
közgondolkodás. - Jelenleg egyszerre ennek is és annak is. Ezért, térjünk
vissza a civilizáció történészek nulladik kilométerkövéhez, a mágiához!
A tudással kapcsolatban a mai gondolkodás - különösen a reál
tudományok kapcsán - követelményként kezeli az egzaktságot. - Az egzaktság
feltételei pedig igen racionálisak. - Mindent a logika az ésszerű
bizonyíthatóság keretei között értelmez. - Így ez a gondolkodás tudományosnak
csak azt állítást, vagy tényt fogadja el, amely "egzakt" módon
bizonyítást nyert. - A tudósok pedig, az egymás iránti féltékenységtől is
vezérelve, - mint egy vallás hű papjai, úgy érik el, hogy az egzaktság
kritériumainak nem megfelelő tények és állítások ne válhassanak a tudományos
gondolkodásban kanonizálttá. - Épp ezért mindig vannak olyan tudósok, akik
önmagukat és eredményeiket üldözöttnek tekintik, - amazok pedig eretneknek, -
sarlatánnak kiáltják ki őket, - tényleg úgy, mint a vallásban. - Ezért is lesz
érvünk arra nézve, hogy a tudás, - szemben az egyház avitt állításával, - nem
áll messze ikertestvérétől, a hittől.
A mágia a szofisztikálatlan, diferemciálatlan tudás. Johari
modelljében a "nem tudom, hogy tudom" kategóriája. - Amikor az ember
még csak az érzékeire támaszkodhatott, - s a kollektív tudás a törzs szóban
átadott hagyományaiból állt, akkor még nem tettek különbséget a kézzelfogható
és a transzcendens ismerete között. - Nem rendelték az előbbit a tudomány, az
utóbbit a vallás hatáskörébe, - lévén, hogy ilyen megkülönböztetés nem is
létezett. - Csak ismeret volt: mágia. - A mágus pedig, a legmélyebb ismeretekbe
beavatott személy egyszerre volt a többiek szellemi vezetője és tanítója. - A
beavatott, akinek az a dolga, hogy lépésről lépésre beavassa a többieket. - Ő
az, aki döntött arról, mely ismeretek válhatnak mások számára megismerhetővé, -
s melyek maradjanak titokban. - A tudás így vált hatalommá. -
A mágia korában nem tudták még, hogy egyes növények miért
gyógyítanak. - De tudták, hogy gyógyító hatásuk van. Egyiknek erre, másiknak
arra a bajra, - ilyen, vagy olyan módon alkalmazva. - A materialista felfogás
szerint (s ez racionálisnak tűnik) előbb véletlenül megtapasztalták,
felfigyeltek rá, próbálkoztak vele, s az így szerzett ismeret beépült a mágikus
tudásba.
Nehéz felmérni, hogy a mágia titokzatossága mennyire az okok
és összefüggések ismeretének a hiányára, s mennyire a tudás által biztosított
hatalom féltékeny őrzésére alapult. - Okkal feltételezzük, hogy ez az utóbbi
szempont igen nagy jelentőséggel bír. - Sokkal nagyobbal, mint az első. -
Hiszen, amit a korai kultúrákról tudunk, - az egészen bámulatos tudásról
árulkodik. - A "csak véletlenül felfigyeltem rá, hogy hat" nem ad
magyarázatot arra, amit róluk tudunk. - A matematika bizonyára az egyik
"alaptudománya" volt ezeknek a kultúráknak. Hiszen a csillagászattól
az építészetig mindenben meglátszik az az igen magas szintű tudás, amivel
rendelkezniük kellett, hogy létrehozzák azt, amit hátrahagytak. - Márpedig,
épületeket, - gyakran a csillagászathoz kapcsolódó épületeket hagytak hátra,
amelyek nagyon bonyolult számítások igen precíz elvégzését feltételezik. -
Azaz: ezt feltételezzük róluk a bámulatos pontosság alapján.
De, ha ezeken a területeken ilyen magas szintű tudást
mutattak, - akkor ezt a tudást nyilván más területeken is alkalmazták. - Nem
szeretném a Daniken féle bulvár tudományoskodást népszerűsíteni, - de az
biztos, hogy a gazdálkodástól a gyógyításig, a kémiától a harcászatig minden
területen létrehozhattak, - s egyre több jel szerint létre is hoztak olyan
eredményeket, amelyeket a mai technológiák mellett is bámulatosnak tarthatunk. -
De, ha már szóbahoztuk Danikent: az ő megközelítése az, hogy
a ez a bámulatos tudás kívülről, - alkalmasint: földön kívüliektől származik. -
A vallás is földön kívüliekről beszél: Istenről és angyalokról, - ha úgy
vesszük. - A mai, a materializmushoz vonzódó tudományos gondolkodás szerint
azonban az emberi értelem önmaga fejlődött logikus lépések hosszú során át odáig,
hogy mára - és a jelek szerint már több ezer évvel korábban is - bámulatos
tudással rendelkeztek tudósaink. - A Biblia voltaképp e két folyamat egymásra
hatását vázolja fel. Ebben a logikában a transzecendensre vonatkozó ismeretek
kívülről, - Istentől származnak, - a kézzelfogható világról pedig az ember maga
szerezte és fejlesztette ismereteit. - Azaz: szerzi és fejleszti. A teremtést
követően Isten maga is információt fogadott el az embertől, azaz: tanult,
amikor megfigyelte, hogy a teremtett világ jelenségeit az ember minek nevezi
el. - Ismét tegyük zárójelbe azt, hogy az egyházak hányszor törekedtek a
tudományos gondolkodást elfojtani, vagy legalább is korlátok közé szorítani. -
Ez nem a Biblia, hanem az ostoba hatalomvágy ostoba logikája.
Térjünk most vissza a mágiához. - Ismereteink szerint a
"régi időkben" nem különültek el egymástól a
"diszciplínák". - Annyiféle nevük sem volt, mint manapság. - A mágust
úgy képzelhetjük el tehát, mint aki a déli sarkon áll, s a sarka alatt van
minden hosszúsági kör. - Ezek a hosszúsági körök az egyes tudományok. - Ha
elindul a mágus az egyenlítő felé, az ismereteit gyarapítva, eleinte még látja
az összes hosszúsági kört, de a szélességi körökön áthaladva egyre kevesebbet.
- Tudóssá válik, aki alaposan ismeri a maga tudományát, - jól a rokon
tudományokat, de a távoli ágak (hosszúsági körök) világában járatlan, akár úgy,
mint egy átlag ember. - Persze, a szakmunkás is ért a fizikához, a gimnáziumi
tanár is, az egyetemi professzor is, - meg Einstein is értett hozzá. - De, még
az átlagembernek is van némi ismerete a fizikáról, - ahogy a többi tudományról
is. Ezt úgy képzelhetjük el, hogy az átlag ember a talajon áll, - a lakatos
mester egy kis sámlin, a tanár egy hokedlin, a professzor egy asztalon, - s
néhány zseni hatalmas tornyok tetején. - Így nagyobb térben, - több "rokon
tudomány" határain túl látva fedezik fel az összefüggéseket, - olyanokat,
- amelyek lentről nem láthatóak. - Így emelkednek az egyes tudományok
legkiemelkedőbb figurái szinte a tudományuk filozófusaivá, mint amilyennek
Stephen Hawkingot is látjuk. - De az összes hosszúsági kört még a legmagasabb
toronyból sem lehet látni! - Még akkor sem, ha Bábel az emberi hatalom- és
tudásvágy egyik ősi szimbóluma. - Az, akinek a sarkai alatt ismét egyesülnek a
hosszúsági körök, - tehát az egyes tudományágak ismeretei: a filozófus, - aki
az északi sarkon áll, - épp átellenben a mágussal. - Itt újra egyesülnek a
szálak, amelyek más-más irányból körbefutották a világot, - legalábbis a mi
világunkat.
A Bibliának is megvan a maga mágikus szakasza. - Az
őstörténetek, - teremtés, bűnbe esés, Káin és Ábel, Szodoma és Gomora, Özönvíz, Bábel, stb, - inkább hatnak misztikus
mesének, mint valóságos történetneteknek. - Mégis, ezek a részek épp olya fontosak,
mint a Biblia további részei, amelyekben történeti krónikáktól a népszámlálási
adatokon át a törvényekig, - máshol pedig az irodalmi műfajokig (dalok,
példázatok, naplók, levelek) olyan racionálisabb szakaszok, amelyek közelebb
állnak a mai ember írott szövegekkel kapcsolatos elképzeléseihez. De fontoljuk
meg, hogy az emberi gondolkodás egy történelmi fordulópontját is megláthatjuk
itt: ahogy a közgondolkodásban a mágikus korszakot felváltotta a tudományos. -
Az őstörténetek szinte műfaj nélküliek, - holott sokan a tanmese műfajába
sorolják őket. - Ám, ez a besorolás nem a formai és tartalmi jegyekből
következik, hanem csupán abból, hogy a mai gondolkodás számára ezek a
történetek hihetetlenek, irracionálisak.
A későbbi bibliai szövegek, - ide értve az Ószövetség
jelentős részét is - olyan szövegeket tartalmaz, amelyek műfajilag egyre jobban
elhelyezhetőek az írott szövegek ma ismert osztályozási módjainak keretei
között. - Odáig menően, hogy egyes prófétai szövegek, - majd az Újszövetségben
Pál és János apostolok egyes szövegei már inkább filozofikusak, mint tudományosak.
- Így a Bibliát olvasva bárki bejárhatja az utat a mágiától a filozófiáig: a
differenciálatlan tudástól az ismeretek akkurátus szétválasztásán ás a tudás
szintetizálásáig. - Vallásos hit nélkül is izgalmas utazás!
A filozófus manapság hiheti azt, hogy a filozófia is csupán
egy a tudományok között. - Nem meglepő, hogy a mai filozófusok leginkább a
tegnapi filozófusok tudásából merítenek. - De, magának a filozófiának a
szükségszerűsége, hogy tudniillik a részletes és bonyolult ismereteket magasabb
szinten, egyszerűbb ismeretté szintetizálja, - megköveteli azt, hogy a lehető
legtöbb tudomány legmagasabb szintű ismereteiből merítsen. - Így, bár a
filozófus nem műt vakbelet és nem vezérel űrutazást, - de minden tudományból
kiemeli azokat az ismereteket, amelyek összefüggésbe hozhatóak más - olykor
egészen távoli - tudományágak ismereteivel. - A filozófus tehát a sokféle tudás
összegzésére tesz újabb és újabb kísérletet.
A tudós ismerheti a maga tudományát rendkívül mélyen, -
ismerheti a rokon tudományokat is, - hiszen a tudományos gondolkodás kénytelen újra
és újra átlépni a diszciplínák határait. - De ez a tudás partikuláris. - A
tudás részletgazdagsága és mélysége akadályává válik az átfogó ismeretnek. -
Hiszen, a tudós élete is véges, - ha a maga tudományában a lehető legmesszebb
akar jutni, - nem marad ideje másra.
A filozófus ezzel szemben sokféle tudomány területéről
merít, de szükségszerű, hogy az egyes tudományok világába alig merülhet
mélyebbre, mint egy átlagember. - Manapság a filozófia - a mi környezetünkben -
egyébként is kissé elfordult a természet tudományoktól. - Összességében, a
filozófus sok tudomány felületes ismerője, hiszen nincs ideje mindent alaposan
megismerni.
A tudós és a filozófus dilemmája a bölcsességben oldható
fel. - A bölcs lehet iskolázatlan is. - Míg a tudomány és a filozófia az idő
szorításával küzd, - mert az emberi élet igen rövid a megismerhető információk
sokaságához mérten, addig a bölcs ember azt keresi, hogy mi az, ami igazán
lényeges. - S így egyre kevesebb dolog között osztja meg a figyelmét, - s egyre
kevésbé kell sietnie.
S hol van a pap? - Hiszen, bibliai idézetekkel kezdtük
ezeket a gondolatokat. - Logikus a kérdés: hol vannak ebben a képben a vallás
(az aktuálisan, hozzánk legközelebb álló vallások) hivatásos képviselői? - Nos,
jelenleg a helyüket keresik. - Egyesek szívesen visszaszorítanák a tudományos
életet. - A tudósokat úgy kezelik, mint a középkor mágusait, - elutasítással. -
Mások tudósokká válnak, s azt tűzik zászlajukra, hogy a tudás nem cáfolja,
hanem alátámasztja a hitet. - S közülük néhányan a filozófia felé haladnak, azt
állítva: a hit nem irracionális.
De, velünk élnek azok nézetek is, amelyek képviselői más
viszonyt alakítottak ki e problémákhoz. - A bulvár ezotéria képviselői a
mágiához hasonló képet igyekeznek kialakítani a világképükről, - hogy instant
recepteket adhassanak: nem kell értened, csak alkalmazd könnyen és gyorsan! -
Elég, ha azt hiszed, hogy ismereteket (tudást) szereztél, - instant módon.
E közben Tibet modern és változatlan. - ...és ismeretlen is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése