P_RéS

2009. szeptemberétől 2014 decemberéig előbb a Fúzó Rádióban, majd a Muzsikus Rádió műsoraként volt hallható az IRKA, Irodalmi Kerekasztal című heti műsor, melynek célja az volt, hogy az underground irodalom értékeit felkutassuk és bemutassuk. Beszélgessünk, vitázzunk! Hozzuk le az irodalmat az elefántcsont toronyból. - Mert az irodalom érdekes!

2015. januárjától szélesebb tematikájú művészeti, kulturális és közéleti műsor lép a helyébe P_RéS címmel, szintén a Muzsikus Rádió műsoraként. Tarts velem péntekenként 19 órától!

Hallgass! www.muzsikusradio.hu

Szól a Rádió...

2009. szeptember 1-től volt hallható Budapest délbudai területén a 93,5 MHz-en, a Fúzió Rádióban az IRKA - Irodalmi Kerekasztal című műsorom. A műsor 2014, decemberéig volt hallható, mintegy 400 órát töltöttünk együtt ennek keretében, több, mint 300 vendéget megszólaltatva. 2015. januárjától indul új műsorom, a P_RéS. - Irodalom, művészet, kultúra, közélet. Üssünk RéS-t a falakon! Hozzászólásokat E-mail útján várok!

Írások

Ebben a rovatban időnként közzéteszem írásaimat.

2015. január 2., péntek

A tudás bűne - 1. rész



A tudás bűne - Út Tibetig


"Mert mindentudó Isten az Úr", - jelenti ki a Biblia. (1. Sámuel 2:3.) - Isten tehát mindent tud. - Ugyanakkor, a jó és a rossz tudása kapcsán azt mondja: "a jó és gonosz tudásának fájáról, arról ne egyél; mert a mely napon ejéndel arról, bizony meghalsz." (1. Mózes 2:17.) - "Isten halott." - Mondja Nietzsche.
 - A tudás tehát folytonos probléma az emberi kultúrában. - Ezért szeretném megvizsgálni a tudás néhány aspektusát, - többek között és elsősorban a költészet szempontjából.

A Biblia elején azt látjuk, hogy a tudást Isten elzárja az ember elől. Ugyanakkor, maga a Biblia sem más, mint információk forrása: tehát bizonyos mértékű tudás forrása, - amit maga Isten adott az embereknek. - A tudás ezek szerint tehát egyszerre tiltott gyümölcs, - és ajándék Istentől. - Mindez önellentmondás, ha csak nem feltételezzük, hogy mint egy jó tantervben, úgy Isten tervében is szerepel a tudás elsajátításának valamiféle ésszerű folyamata. - A tudást ajándékba adja, de halálosnak is nevezi. - Mint ha olyan erőről beszélne, amely megfelelően uralva áldásos lehet, kontrollálatlanul pedig halálos.
A tudás ugyanakkor szembe is fordíthat Istennel: " tudja az Isten, hogy a mely napon ejéndetek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek, és olyanok lésztek mint az Isten: jónak és gonosznak tudói." - Mondja a Sátán az embernek. (1. Mózes 3:5.) - Menetrenden kívüli, könnyű és egyszerű utat kínál. - Látszatra jobbat, mint amit Isten ígért. - A "vén zsugori" módszerénél jobbat. - Ránézésre olyan ez, mint amikor egy felnövekvő gyermek számára a családon kívüli környezet gyorsabb felnőtté válást ígér, - a kellemesnek tűnő aspektusokból, - míg a család a gyermekkor túlzott elnyújtására törekszik, egyfajta elfojtásban tartva a gyermeket. - A kiskorú, tehát tapasztalatlan ember a vágyainak engedve vállalja fel a halálos kockázatot. - Amikor a gyerekeink "túl korán" élnek alkohollal, nikotinnal (s mással is), belevetik magukat a szexualitásba, s lerázzák magukról a szülői kontrollt, - azt a megtapasztalást és szabadságot keresik, - egyszóval: azt a tudást, amit a szülők (még) elzárnak előlük. - Így történik meg mindannyiunk életében a tudás túl korai megszerzésének az a halálos bűne, ami a bibliai történetet kissé átértelmezve nem más, mint az emberi kultúra kezdete: a tudás iránti mohó vágy szabadon engedése...

Hosszú, s nem e dolgozat tárgya azt felvázolnunk, hogy a vallás intézményei hogyan zárták el a tudást az emberek tömegei elől. - Az egyháznak ez az önző törekvése vezetett oda, hogy a kultúra újabb és újabb "felvilágosodási" korszakaiban gyakorta elfordult a gondolkodás a vallástól. - Más korszakokban, a "tudományosság" vallássá tételétől fordult vissza a vallásosság és a miszticizmus különféle irányzataihoz, a gnoszticizmustól az ezotériáig terjedő, még nem teljes és lezáratlanul is maradó kollekció egyes elemeiből. - A tudáshoz és a transzcendenshez fűződő viszony tehát változékony. - A transzcendenst hol a tudás legnagyszerűbb forrásának, hol a tudást leromboló babonaságnak tekinti az aktuális közgondolkodás. - Jelenleg egyszerre ennek is és annak is. Ezért, térjünk vissza a civilizáció történészek nulladik kilométerkövéhez, a mágiához!
A tudással kapcsolatban a mai gondolkodás - különösen a reál tudományok kapcsán - követelményként kezeli az egzaktságot. - Az egzaktság feltételei pedig igen racionálisak. - Mindent a logika az ésszerű bizonyíthatóság keretei között értelmez. - Így ez a gondolkodás tudományosnak csak azt állítást, vagy tényt fogadja el, amely "egzakt" módon bizonyítást nyert. - A tudósok pedig, az egymás iránti féltékenységtől is vezérelve, - mint egy vallás hű papjai, úgy érik el, hogy az egzaktság kritériumainak nem megfelelő tények és állítások ne válhassanak a tudományos gondolkodásban kanonizálttá. - Épp ezért mindig vannak olyan tudósok, akik önmagukat és eredményeiket üldözöttnek tekintik, - amazok pedig eretneknek, - sarlatánnak kiáltják ki őket, - tényleg úgy, mint a vallásban. - Ezért is lesz érvünk arra nézve, hogy a tudás, - szemben az egyház avitt állításával, - nem áll messze ikertestvérétől, a hittől.

A mágia a szofisztikálatlan, diferemciálatlan tudás. Johari modelljében a "nem tudom, hogy tudom" kategóriája. - Amikor az ember még csak az érzékeire támaszkodhatott, - s a kollektív tudás a törzs szóban átadott hagyományaiból állt, akkor még nem tettek különbséget a kézzelfogható és a transzcendens ismerete között. - Nem rendelték az előbbit a tudomány, az utóbbit a vallás hatáskörébe, - lévén, hogy ilyen megkülönböztetés nem is létezett. - Csak ismeret volt: mágia. - A mágus pedig, a legmélyebb ismeretekbe beavatott személy egyszerre volt a többiek szellemi vezetője és tanítója. - A beavatott, akinek az a dolga, hogy lépésről lépésre beavassa a többieket. - Ő az, aki döntött arról, mely ismeretek válhatnak mások számára megismerhetővé, - s melyek maradjanak titokban. - A tudás így vált hatalommá. -
A mágia korában nem tudták még, hogy egyes növények miért gyógyítanak. - De tudták, hogy gyógyító hatásuk van. Egyiknek erre, másiknak arra a bajra, - ilyen, vagy olyan módon alkalmazva. - A materialista felfogás szerint (s ez racionálisnak tűnik) előbb véletlenül megtapasztalták, felfigyeltek rá, próbálkoztak vele, s az így szerzett ismeret beépült a mágikus tudásba.
Nehéz felmérni, hogy a mágia titokzatossága mennyire az okok és összefüggések ismeretének a hiányára, s mennyire a tudás által biztosított hatalom féltékeny őrzésére alapult. - Okkal feltételezzük, hogy ez az utóbbi szempont igen nagy jelentőséggel bír. - Sokkal nagyobbal, mint az első. - Hiszen, amit a korai kultúrákról tudunk, - az egészen bámulatos tudásról árulkodik. - A "csak véletlenül felfigyeltem rá, hogy hat" nem ad magyarázatot arra, amit róluk tudunk. - A matematika bizonyára az egyik "alaptudománya" volt ezeknek a kultúráknak. Hiszen a csillagászattól az építészetig mindenben meglátszik az az igen magas szintű tudás, amivel rendelkezniük kellett, hogy létrehozzák azt, amit hátrahagytak. - Márpedig, épületeket, - gyakran a csillagászathoz kapcsolódó épületeket hagytak hátra, amelyek nagyon bonyolult számítások igen precíz elvégzését feltételezik. - Azaz: ezt feltételezzük róluk a bámulatos pontosság alapján.
De, ha ezeken a területeken ilyen magas szintű tudást mutattak, - akkor ezt a tudást nyilván más területeken is alkalmazták. - Nem szeretném a Daniken féle bulvár tudományoskodást népszerűsíteni, - de az biztos, hogy a gazdálkodástól a gyógyításig, a kémiától a harcászatig minden területen létrehozhattak, - s egyre több jel szerint létre is hoztak olyan eredményeket, amelyeket a mai technológiák mellett is bámulatosnak tarthatunk. -
De, ha már szóbahoztuk Danikent: az ő megközelítése az, hogy a ez a bámulatos tudás kívülről, - alkalmasint: földön kívüliektől származik. - A vallás is földön kívüliekről beszél: Istenről és angyalokról, - ha úgy vesszük. - A mai, a materializmushoz vonzódó tudományos gondolkodás szerint azonban az emberi értelem önmaga fejlődött logikus lépések hosszú során át odáig, hogy mára - és a jelek szerint már több ezer évvel korábban is - bámulatos tudással rendelkeztek tudósaink. - A Biblia voltaképp e két folyamat egymásra hatását vázolja fel. Ebben a logikában a transzecendensre vonatkozó ismeretek kívülről, - Istentől származnak, - a kézzelfogható világról pedig az ember maga szerezte és fejlesztette ismereteit. - Azaz: szerzi és fejleszti. A teremtést követően Isten maga is információt fogadott el az embertől, azaz: tanult, amikor megfigyelte, hogy a teremtett világ jelenségeit az ember minek nevezi el. - Ismét tegyük zárójelbe azt, hogy az egyházak hányszor törekedtek a tudományos gondolkodást elfojtani, vagy legalább is korlátok közé szorítani. - Ez nem a Biblia, hanem az ostoba hatalomvágy ostoba logikája.
Térjünk most vissza a mágiához. - Ismereteink szerint a "régi időkben" nem különültek el egymástól a "diszciplínák". - Annyiféle nevük sem volt, mint manapság. - A mágust úgy képzelhetjük el tehát, mint aki a déli sarkon áll, s a sarka alatt van minden hosszúsági kör. - Ezek a hosszúsági körök az egyes tudományok. - Ha elindul a mágus az egyenlítő felé, az ismereteit gyarapítva, eleinte még látja az összes hosszúsági kört, de a szélességi körökön áthaladva egyre kevesebbet. - Tudóssá válik, aki alaposan ismeri a maga tudományát, - jól a rokon tudományokat, de a távoli ágak (hosszúsági körök) világában járatlan, akár úgy, mint egy átlag ember. - Persze, a szakmunkás is ért a fizikához, a gimnáziumi tanár is, az egyetemi professzor is, - meg Einstein is értett hozzá. - De, még az átlagembernek is van némi ismerete a fizikáról, - ahogy a többi tudományról is. Ezt úgy képzelhetjük el, hogy az átlag ember a talajon áll, - a lakatos mester egy kis sámlin, a tanár egy hokedlin, a professzor egy asztalon, - s néhány zseni hatalmas tornyok tetején. - Így nagyobb térben, - több "rokon tudomány" határain túl látva fedezik fel az összefüggéseket, - olyanokat, - amelyek lentről nem láthatóak. - Így emelkednek az egyes tudományok legkiemelkedőbb figurái szinte a tudományuk filozófusaivá, mint amilyennek Stephen Hawkingot is látjuk. - De az összes hosszúsági kört még a legmagasabb toronyból sem lehet látni! - Még akkor sem, ha Bábel az emberi hatalom- és tudásvágy egyik ősi szimbóluma. - Az, akinek a sarkai alatt ismét egyesülnek a hosszúsági körök, - tehát az egyes tudományágak ismeretei: a filozófus, - aki az északi sarkon áll, - épp átellenben a mágussal. - Itt újra egyesülnek a szálak, amelyek más-más irányból körbefutották a világot, - legalábbis a mi világunkat.
A Bibliának is megvan a maga mágikus szakasza. - Az őstörténetek, - teremtés, bűnbe esés, Káin és Ábel, Szodoma és Gomora,  Özönvíz, Bábel, stb, - inkább hatnak misztikus mesének, mint valóságos történetneteknek. - Mégis, ezek a részek épp olya fontosak, mint a Biblia további részei, amelyekben történeti krónikáktól a népszámlálási adatokon át a törvényekig, - máshol pedig az irodalmi műfajokig (dalok, példázatok, naplók, levelek) olyan racionálisabb szakaszok, amelyek közelebb állnak a mai ember írott szövegekkel kapcsolatos elképzeléseihez. De fontoljuk meg, hogy az emberi gondolkodás egy történelmi fordulópontját is megláthatjuk itt: ahogy a közgondolkodásban a mágikus korszakot felváltotta a tudományos. - Az őstörténetek szinte műfaj nélküliek, - holott sokan a tanmese műfajába sorolják őket. - Ám, ez a besorolás nem a formai és tartalmi jegyekből következik, hanem csupán abból, hogy a mai gondolkodás számára ezek a történetek hihetetlenek, irracionálisak.
A későbbi bibliai szövegek, - ide értve az Ószövetség jelentős részét is - olyan szövegeket tartalmaz, amelyek műfajilag egyre jobban elhelyezhetőek az írott szövegek ma ismert osztályozási módjainak keretei között. - Odáig menően, hogy egyes prófétai szövegek, - majd az Újszövetségben Pál és János apostolok egyes szövegei már inkább filozofikusak, mint tudományosak. - Így a Bibliát olvasva bárki bejárhatja az utat a mágiától a filozófiáig: a differenciálatlan tudástól az ismeretek akkurátus szétválasztásán ás a tudás szintetizálásáig. - Vallásos hit nélkül is izgalmas utazás!
A filozófus manapság hiheti azt, hogy a filozófia is csupán egy a tudományok között. - Nem meglepő, hogy a mai filozófusok leginkább a tegnapi filozófusok tudásából merítenek. - De, magának a filozófiának a szükségszerűsége, hogy tudniillik a részletes és bonyolult ismereteket magasabb szinten, egyszerűbb ismeretté szintetizálja, - megköveteli azt, hogy a lehető legtöbb tudomány legmagasabb szintű ismereteiből merítsen. - Így, bár a filozófus nem műt vakbelet és nem vezérel űrutazást, - de minden tudományból kiemeli azokat az ismereteket, amelyek összefüggésbe hozhatóak más - olykor egészen távoli - tudományágak ismereteivel. - A filozófus tehát a sokféle tudás összegzésére tesz újabb és újabb kísérletet.

A tudós ismerheti a maga tudományát rendkívül mélyen, - ismerheti a rokon tudományokat is, - hiszen a tudományos gondolkodás kénytelen újra és újra átlépni a diszciplínák határait. - De ez a tudás partikuláris. - A tudás részletgazdagsága és mélysége akadályává válik az átfogó ismeretnek. - Hiszen, a tudós élete is véges, - ha a maga tudományában a lehető legmesszebb akar jutni, - nem marad ideje másra.
A filozófus ezzel szemben sokféle tudomány területéről merít, de szükségszerű, hogy az egyes tudományok világába alig merülhet mélyebbre, mint egy átlagember. - Manapság a filozófia - a mi környezetünkben - egyébként is kissé elfordult a természet tudományoktól. - Összességében, a filozófus sok tudomány felületes ismerője, hiszen nincs ideje mindent alaposan megismerni.
A tudós és a filozófus dilemmája a bölcsességben oldható fel. - A bölcs lehet iskolázatlan is. - Míg a tudomány és a filozófia az idő szorításával küzd, - mert az emberi élet igen rövid a megismerhető információk sokaságához mérten, addig a bölcs ember azt keresi, hogy mi az, ami igazán lényeges. - S így egyre kevesebb dolog között osztja meg a figyelmét, - s egyre kevésbé kell sietnie.

S hol van a pap? - Hiszen, bibliai idézetekkel kezdtük ezeket a gondolatokat. - Logikus a kérdés: hol vannak ebben a képben a vallás (az aktuálisan, hozzánk legközelebb álló vallások) hivatásos képviselői? - Nos, jelenleg a helyüket keresik. - Egyesek szívesen visszaszorítanák a tudományos életet. - A tudósokat úgy kezelik, mint a középkor mágusait, - elutasítással. - Mások tudósokká válnak, s azt tűzik zászlajukra, hogy a tudás nem cáfolja, hanem alátámasztja a hitet. - S közülük néhányan a filozófia felé haladnak, azt állítva: a hit nem irracionális.
De, velünk élnek azok nézetek is, amelyek képviselői más viszonyt alakítottak ki e problémákhoz. - A bulvár ezotéria képviselői a mágiához hasonló képet igyekeznek kialakítani a világképükről, - hogy instant recepteket adhassanak: nem kell értened, csak alkalmazd könnyen és gyorsan! - Elég, ha azt hiszed, hogy ismereteket (tudást) szereztél, - instant módon.
E közben Tibet modern és változatlan. - ...és ismeretlen is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése