Térjünk vissza a Biblia fogalmi körébe. - A tudás, - avagy: ismeret,
képesség, kompetencia... - témakörében Pál apostol ad igen logikus
rendszerezést, - elsősorban az "ajándék" szó köré csoportosítva a
kérdést. - Lám-lám: egyszer tiltott gyümölcs, másszor ajándék. - Ez is az
"időzítés" kérdését veti fel. - Amennyiben a hívő úgy viszonyul
Istenhez, mint szülőhöz, akkor "gyermeki hittel" elfogadja, hogy a
mennyei papa jót akar neki! - S ezt cinizmus nélkül mondom! - A Biblia csaknem
szó szerint ezt mondja, csak épp az "Atya" szó hangzik a fülünknek
ismerősen.
A megfelelő időben érthetővé válik, ha a járművezetés
elsajátításának a folyamatára gondolunk. Az első elméleti óra előtt, rutin
nélkül járművel kimenni a forgalomba, - őrült dolog. - Pedig a tanfolyam egy
része unalmas, - s van a tananyagban olyan is, ami nehezen érthetőnek, vagy
fölöslegesnek tetszik. - Mégis, ma ésszerű követelménynek tekintjük, hogy a
minimálisan elégséges rutinról és a megfelelő ismeretek tudásáról mindenki
számot adjon, aki arra készül, hogy önállóan vezessen a közutakon járművet. - S
a friss jogosítvány birtokosa sok kilométer megtétele után válik rutinos
vezetővé. - Térjünk tehát vissza az égi tantervhez! - Lássuk, az ajándék
kapcsán mit találunk a szövegben!
A Biblia először is ír kegyelmi ajándékokról.
"Szakmai" műszóval: karizmákról. - Ezzel kapcsolatban részleges
felsorolásokat találunk a Bibliában, ami arra utal, hogy nincs ismert teljes
lista. - Azaz: ebben az ajándékozónak nagy szabadsága van. - Ezek az ajándékok
olyan képességek, amelyek természetfelettiek. - Gyógyítani kézrátétellel, vagy
egyszerű szóval, - a megszólaló által nem ismert nyelven beszélni, halottat
életre kelteni, vagy más csodát tenni általában elég hihetetlennek és
természetfelettinek tűnik. - A Biblia mégis meglehetősen sokat beszél ezekről,
- azt a meggyőződést éreztetve, hogy ezt a szövegek lejegyzői
"természetesnek" tekintették.
Nem célom, hogy ebben a dolgozatban érveljek a
természetfeletti létezése mellett. - Ez valóban hit kérdése. Ahogy a hit
kérdése az is, hogy mit gondolunk a világ transzcendens vetületeinek berendezkedéséről.
- Csupán arra hívom fel a figyelmet, - hogy a Biblia úgynevezett újszövetségi
része, - nem nélkülözve az Ószövetségre vonatkozó visszautalásokat, - sokat
beszél a kegyelmi ajándékokról. (Lásd: Rómabeliekhez írott levél 5. fejezettől.
- Valamint: 1. Korinthusi levél 12 fejezet. További levelek: Efézusiakhoz,
Filippibelieknek . És a többi...)
A karizmák láthatóan különleges kompetenciák. - De, a Biblia
szerint Istennek vannak másfajta ajándékai is. Őket szolgálati ajándékoknak
nevezi. Őket, - mert személyekről van szó!
" És Ő adott
némelyeket apostolokul, némelyeket prófétákul, némelyeket evangyélistákul, némelyeket pedig pásztorokul és
tanítókul..." (Efézusiakhoz írott levél, 4:11)
Olyan ez, mint ha bizonyos szerepekre a habitusuknál fogva tenne
alkalmassá néhányunkat. - Pásztor, Evangélista, Próféta, Tanító és Apostol.
Nézzünk tehát egy vázlatos jellemrajzot róluk!
A pásztor a nagy szívű kolerikus! - A kolerikus emberről azt
gondoljuk, hogy egy bizonyos mértékben önistenítő. - Ő nem a szabályok felett
áll: ő maga a szabály! - Azonban, ha elképzeljük ezt a figurát úgy, hogy az
önteltségét az emberek iránti felelősségtudattal és Isten iránti alázattal
helyettesítjük, - máris megkaptuk a pásztor erőteljes személyiségét. - A
szabályokról pedig annyit, hogy képes lesz az általános elvek alapján mindig jó
útmutatást adni a konkrét szituációkban. - Az útmutatása nem üres felsorolása
lesz valamiféle törvénykönyvnek, - hanem a tanácsot kérő számára legjobb
útmutatást adja meg. - Ő tehát a megbízhatóság szobra. - Kissé unalmas, - de
maximálisan megbízható.
Az evangélista ezzel szemben a szenvedélyesség embere. -
Megrögzött szangvinikus. - A szangvinikus könnyen lelkesedik és könnyen
lelkesít másokat. - A lelkesedése heves, de nem kitartó. - S míg az átlagos
szangvinikus akár óránként új és új dologért lelkesedik, addig az evengélista
az evangéliumért (jelentése: örömhír) lelkesedik újra és újra, - s lelkesít
magas hőfokon. - Igazán szerethető, de összetett gondolatmenetet, elmélyült
elméletet ne várj tőle! - Ő az, aki feltüzel.
A tanító flegmatikus. - A pontosság és az alaposság embere.
- Ő az, aki többszörösen összetett mondatokat ír, - mert a gondolatok
mellékvágányain is végig akar menni. - Ez unalmasnak tűnik. - De a fontos
dolgokat ő tárja fel a legpontosabban. S arra is van képessége, hogy az
összetett dolgokat egyszerű példákkal könnyen érthetővé tegye. -
A próféta melankolikus. - Igen, - sokkal szomorkásabb, mint
általában képzelnénk. - Nem valamiféle vidám jövendőmondó, hanem súlyos
üzenetek közvetítője. Pál így ír a tevékenységéről: int, fedd, buzdít, az
igazság útjára vezérel... - Hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó
cselekedetre felkészített. (2.
levél Timótheushoz.) - Nem vidám. - És nem vidám az sem, amit hirdet. - Ő az
útjelző: "eltértél a helyes iránytól. - Isten azt üzeni: arra menj!"
- Tény, hogy az ószövetségi próféták jelentékeny hányada szenvedett
üldöztetést, rabságot, vagy erőszakos halált. - Az is tény azonban, hogy a
prófétákat az épeszű királyok igen nagy tisztelettel kezelték: nem igazán
akarták az üzenet feladóját még jobban felbosszantani. -
S melyik típushoz soroljuk az apostolt? - Egyikhez sem, - és
mindegyikhez. - Az előbbiek egy viszonylag szervezett, működő közösség
"emberei". - Az apostol viszont az az ember, aki létrehozza a
közösséget. - Küldött, aki elmegy olyan helyekre, ahol Istennek még nincs
képviselete, s létrehozza azt. - Evangélistaként lelkesít a hitre, tanítóként
megalapozza a tudásodat, pásztorként támogat, hogy el ne bizonytalanodj, - s
prófétaként rád szól, ha az útról durván letérnél. - S mi több, a keze alól
nőnek ki az új közösség pásztorai, evangélistái, tanítói és prófétái. - Ő pedig
tovább áll, - új képviseletet alapítani. - Az elszakadás persze fokozatos. -
Sokáig levelező kapcsolatban marad, ahogy azt Pálnál is látjuk.
A tudáshoz való viszonyunkat jól ábrázolja a Johari ablak. -
Pofon egyszerű: négy zónája van csupán, mint egy négy ablakszemre osztott
ablaknak. - S ezeknek címe is van: kétféle cím kombinációja: tudom, nem tudom.
Így az első mező a "Tudom, hogy tudom." - ez
azoknak az ismereteknek és készségeknek a területe, ahol jól ismerjük a
felkészültségünk mértékét. - Egy jó szakember, vagy egy megalapozott tudós ezen
a területen akar terjeszkedni.
A második terület a "Nem tudom, hogy tudom." - Ez
a hirtelen feltörő "AHA - élmények", a tehetség és a szintetizáló
értelem területe. - Ez az igazi értelmiségi hazája, aki többet tud annál, mint
amit megtanult, mert a különböző forrásokból, más-más időben és más-más okkal
kapott információkat kombinálja és abból új tudást hoz létre. - Ez a művészek
és zsenik világa is.
A harmadik ablak a "Tudom, hogy nem tudom"
terület. - Ez az igazi konzervatív kispolgárok világa. - A "csak ne
változzon semmi", a "világért, ne kockáztassunk", - az
"állj be te is a sorba" gondolkodás világa. - Az így gondolkodó
emberek megbízható bürokraták. - Mindent precízen végrehajtanak, - legyen az
akár építés, akár pusztítás. - Ezek az emberek minden hatalmat jól szolgálnak,
- az egymással szöges ellentétben állóakat is, ha épp fordul a helyzet az
életükben.
A negyedik ablak a "Nem tudom, hogy nem tudom"
területe. - Ez a legostobább emberek boldog világa. - Ők azok a senkiháziak,
akik a lehető legdestruktívabb
viszonyokat alakítják ki, hogy másokat elnyomhassanak. - Ő a rágógumizó
újgazdag, - a hirtelen gazdagodó politikus, a mindenkinek útmutatást adó
vallásos vezető. -
Ön, kedves olvasó, melyik mezőben keresi a boldogságot?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése